Operaties

Darm - dikke darm

Ontstekingen van de darm (ziekte van Crohn, colitis ulcerosa of diverticulitis) moeten soms operatief behandeld worden. Indien mogelijk wordt darmsparend en laparoscopisch gewerkt.

Voor colon- en rectumkanker kan er dankzij een multidisciplinaire aanpak een breed arsenaal aan chirurgische technieken aangeboden worden. Colorectale poliepen en oppervlakkige kankers kunnen door middel van “transanale minimaal invasieve chirurgie” endoscopisch verwijderd worden. Zo kan een tumor in een vroeg stadium lokaal worden uitgesneden en darmsparend verwijderd worden.

Voor de meer gevorderde tumoren kunnen we de patiënten onze expertise in de laparoscopische chirurgie bieden. De kleine wondjes die bij een kijkoperatie horen, resulteren in een sneller herstel. Daarbij worden zenuwsparende technieken gebruikt zodat de sexuele en urinaire functie zo goed mogelijk bewaard blijft. Waar mogelijk wordt ook de sluitspier gespaard zodat een colostoma kan vermeden worden.

Het behandelen van kanker doe je in een team. Door een nauwe multidisciplinaire samenwerking tussen chirurgen, oncologen en radiotherapeuten kan een gepersonaliseerde behandeling op maat van de patiënt en de ziekte aangeboden worden.

Obesitas

Morbide overgewicht is een hardnekkig probleem waar conservatieve behandeling vaak faalt. Als het overgewicht zo uitgesproken is dat dit op lange termijn gezondheidsrisico’s met zich meebrengt, dan is een operatie geïndiceerd. In AZ Oudenaaerde wordt zowel een sleeve gastrectomie als een gastric bypass uitgevoerd. Ook eerdere gewichtsreducerende operaties (zoals gastric banding, sleeve of vertical banded gastroplastie) kunnen naar een gastric bypass omgezet worden.

Buikwand

De buikwand kan op verschillende plaatsen gaan verzwakken, vaak is dit ter hoogte van de lies, de navel of ter hoogte van het litteken van een vorige operatie. Herstel gebeurt meestal met een versterkende prothese en gebeurt zoveel mogelijk minimaal invasief, dit wil zeggen met een kijkoperatie. Bij de gebruikte technieken wordt er aandacht besteed om de prothese uit de buikholte te houden. Zo worden de risico’s op verklevingen van de darmen zo klein mogelijk gehouden.

Slokdarm - maag

Dit omvat het herstel van breuken van het middenrif, ingrepen tegen reflux van maagzuur, verwijderen van maagtumoren en slokdarmtumoren, verhelpen van slokdarmvernauwingen en verwijderen van slokdarmdivertikels. Deze ingrepen worden minimaal invasief, met een kijkoperatie, uitgevoerd.

Lever - galblaas - milt

Een van de meest voorkomende ingrepen is het verwijderen van de galblaas omwille van pijnklachten door steentjes of ontstekingen. Deze operatie kan zelfs in dag-opname uitgevoerd worden.

Operaties ter hoogte van de milt kunnen nodig zijn omwille van tumoren of bloedziekten. Tumoren van de lever en de galwegen worden eveneens chirurgisch behandeld.

Complexe kankers

Dit zijn tumoren in lever, galblaas, pancreas en slokdarm. Aangezien dit zeldzame kankers zijn wordt gekozen om deze te behandelen in samenwerking met een referentiecentrum. De diagnose, uitwerking en voorbehandeling kan zo dicht bij huis uitgevoerd worden. De operatie gebeurt dan samen met de artsen van het referentiecentrum. Voor lever, galblaas en pancreas tumoren wordt met dr. Bert Van den Bossche in het ASZ Aalst samengewerkt. Slokdarmtumoren worden verwezen naar prof Piet Pattyn in het UZ Gent. Na de operatie kan een eventuele nabehandeling dan opnieuw in het AZ Oudenaarde gebeuren.

Bekkenbodem

Bij bekkenbodemproblemen kunnen verzakkingen van de endeldarm of rectum chirurgisch gecorrigeerd worden. Bij een gelijktijdige verzakking van de baarmoeder of blaas gebeurt het herstel in samenwerking met een gynaecoloog of uroloog. Ook problemen ter hoogte van de sluitspier, zoals een kloofje of een fistel, moeten soms chirurgisch behandeld worden. De behandeling van aambeien gebeurt zowel chirurgisch als met de laser.

Endocriene chirurgie

Endocriene klieren, zoals schildklier, bijnier en bijschildklier, kunnen gaan vergroten of tumoren bevatten waardoor zij gedeeltelijk of volledig moeten verwijderd worden.

Dagziekenhuis

Verschillende ingrepen worden in dagopname gedaan. Daarbij wordt de patiënt ’s ochtends opgenomen, wat later geopereerd en kan hij dezelfde namiddag opnieuw naar huis voor verder herstel. Volgende ingrepen komen hiervoor in aanmerking: Anale ingrepen, verwijderen galblaas, sinus pilonidalis verwijderen, navel- en liesbreukherstel, verwijderen appendix, plaatsen poortcatheter,… .

Kleine ingrepen

Dit zijn ingrepen die onder een lokale verdoving en zonder ziekenhuisopname uitgevoerd worden. Dit gebeurt gewoon op afspraak op de consultatie. Als kleine ingreep komen in aanmerking: huidvlekjes, onstoken zweet- en talgklieren, ingegroeide teennagel en cysten in aanmerking. Een afspraak maken voor een kleine ingreep doe je hier.